Kuinka vakuutan pomoni, että verkkokurssin tekeminen on hyvä idea?

Päässäsi on täydellinen verkkokurssisuunnitelma. Haluaisit käyttää osan seuraavien kuukausien työaikaa kurssin tekemiseen ja lisäksi tarvitsisit myös budjetin kurssin toteuttamiseen, ylläpitoon ja markkinointiin.

Kuinka vakuutat esimiehesi tai budjetista päättävän tahon, että verkkokurssin tekeminen on hyvä investointi?

Yksi keino on etsiä muutama taho, jotka ovat jo tehneet verkkokurssin ja haastatella heitä vaikutuksista. Näin voit kerätä dataa, miten verkkokurssi voi vaikuttaa myyntiin, tunnettuuteen, yleisömääriin, tarjouspyyntöihin, yhteydenottoihin tai esimerkiksi verkkosivuliikenteeseen.

Perustele sisältö strategiasta käsin

Sido verkkokurssisi tavoitteet firman tavoitteisiin. Jos tavoitteena on asiakaspalvelun parantaminen, luo verkkokurssi, joka vastaa asiakkaiden tyypillisimpiin murheisiin. Jos tavoitteena on tunnettuuden lisääminen, luo verkkokurssi, joka osuu lukuisiin googlehakuihin. Jos taas tavoitteena on lisämyynti, luo kurssi, joka toimii sisäänheittona suurempien tuotteiden tai palveluiden myymiselle.

Mitä valmiimpi sisältösuunnitelma sinulla on, sitä helpompi pomon on nähdä verkkokurssin arvo. ”Haluaisin tehdä jonkun verkkokurssin” herättää vähemmän luottamusta ja ymmärrystä kuin: ”Haluaisin luoda verkkokurssin univaikeuksista kärsivien ihmisten puolisoille, jossa selitetään, mistä kaikesta univaikeuksissa voi olla kysymys. Lopussa markkinoin meidän supertyynyä ja ehdotan sitä joululahjaksi univaikeuksista kärsivälle rakkaalle.”

Tee hyvät laskelmat

Laske etukäteen, paljonko verkkokurssin tekeminen maksaa. Ota huomioon oma työaikasi: sisällön suunnittelu, hiominen, toteutus ja markkinointi. Lisäksi laske mukaan muut mahdolliset työntekijät ja heidän aikapanoksensa.

Tuotannon hinta riippuu täysin verkkokurssin sisällöstä ja toteutuksesta, joten listaa ylös, millaisia elementtejä mahdollisesti käytät. Tarvitsetko apua videotuotantoon, sisältöjen taittamiseen, kirjoittamiseen, editointiin, äänittämiseen, visuaalisiin materiaaleihin ja niin edelleen.

Lisäksi kannattaa miettiä hieman jo etukäteen, minkä verran verkkokurssin markkinointiin käytetään rahaa. Samassa yhteydessä on hyvä listata pomolle olemassa olevan markkinointifunnelin koko. Paljonko on verkkosivuvierailijoita, some-seuraajia, uutiskirjeen tilaajia ja paljonko verkkokurssin potentiaalisia ostajia löytyy jo ihan omasta yleisöstä.

Mieti, paljonko verkkokurssi voisi maksaa ja minkä verran lisämyyntiä sen seurauksena on toiveikasta odottaa. Ole realistinen optimisti, jotta pomosi uskoo laskelmasi.

Luo etenemissuunnitelma

Jos haluat lisätä esitykseesi viimeisen silauksen, tee pomollesi valmis etenemissuunnitelma. Kuinka nopeasti verkkokurssi on valmis, milloin se on julkaistu, kuinka pian siitä alkaa kertyä passiivista tuloa yritykselle ja ehtivätkö kurssin tulokset vaikuttaa esimerkiksi joulumyyntiin? Kirjaa ylös eteneminen viikkotasolla ja miten se vaikuttaa, jos vaikuttaa, muiden töidesi etenemiseen.

Sitten vain reippaasti esittelemään ideaa pomolle. Jos joku organisaatiostasi tukee suunnitelmaasi, kuten luultavasti myynti tai markkinointi, nappaa nämä puolestapuhujat mukaasi taustakuoroon.

Ja jos kaipaat dataa ja laskelmia tueksesi, ota rohkeasti yhteyttä meihin!