Kuinka saada asiakas luottamaan verkkokurssiisi?

Ostopäätöksessä yksi ratkaiseva tekijä on verkkokurssin tekijän luotettavuus ja uskottavuus. Mitä tuntemattomampi taho kurssin tekee, sitä enemmän vakuutteluja ostaja tarvitsee ostopäätöksen tueksi. On monta eri vaihtoehtoa vakuuttaa ihmisen osaamisestasi.

Asiakas tuntee yrityksen brändin

Toisinaan emme tunne verkkokurssin tekijää, mutta tunnemme yrityksen tai organisaation, jota hän edustaa. Silloin meidän ei tarvitse tietää verkkokurssin kouluttajaa henkilökohtaisesti, jotta voimme luottaa hänen osaamiseensa. Riittää, että luotamme siihen tahoon, jota hän edustaa.

Verkkokurssi saa merkittävän määrän painoarvoa, jos sen kouluttaja työskentelee vanhassa ja maineeltaan vakaassa organisaatiossa, kuten Valvirassa tai Microsoftilla. Vaihtoehtoisesti tuore, mutta positiivisessa maineessa oleva organisaatio, kuten Ellun Kanat, vakuuttaa potentiaalisen ostajan, olipa sieltä kouluttajana kuka vain.

Asiakas tuntee henkilöbrändin

Vaikka yritys on tuntematon, voi olla, että kouluttaja itse on jo ehtinyt vakuuttaa osaamisellaan. Emme välttämättä tiedä, mitä organisaatioita tietyt henkilöt edustavat, mutta muistamme, että kuntoilusta puhuu Joni Jaakkola, tietoturvasta Iiro Uusitalo ja kriisiviestinnästä Katleena Kortesuo.

Jos siis edustat tuntemattomampaa organisaatiota, joka ei erityisen nopeasti pysty luomaan itselleen tunnettavaa brändiä, kannattaa panostaa kouluttajan osaamisen esiin tuomiseen muissa kanavissa. Mainetta kannattaa alkaa rakentaa jo ennen kuin verkkokurssi on valmis.

Asiakas tuntee asiakkaidesi brändin

Jos verkkokurssi on kuitenkin valmis, mutta maine ja brändi puuttuvat, ovat referenssit kultaakin kalliimpia. Jos olet päässyt osoittamaan osaamistasi organisaatioille tai henkilöille, jotka potentiaalinen asiakkaasi tunnistaa, heidän suosituksensa saattaa ratkaista ostopäätöksen.

Siis kysy rohkeasti suosituksia, referenssejä ja palautteita. Pyydä lupaa julkaista ne nimellä, kasvokuvalla ja firman logolla. Voit esimerkiksi antaa verkkokurssisi koekäyttöön sellaisille tahoille, joiden suositukset voivat ratkaista myöhemmin, luottavatko uudet asiakkaat verkkokurssiisi vai eivät.

Asiakas tuntee opettajiesi brändin

Jos sinulla ei vielä ole asiakkaita ja verkkokurssi on ensimmäinen tuotteesi tai palvelusi, jää jäljelle vielä yksi vaihtoehto. Voit vakuuttaa potentiaalisen asiakkaasi osaamisestasi, kun kerrot, mistä itse olet oppisi kerännyt ja saanut. Jos olet valmistunut arvostetusta koulusta, mainitse se. Jos olet opiskellut asiaa alan gurun opissa, mainitse sekin.

Mitä nimekkäämmiltä ja uskottavammilta tahoilta osaamisesi on peräisin, sitä enemmän luottamusta se herättää. Pidä muutenkin huolta, että käyttämäsi lähdeteokset ja viitteet ovat laadukkaita ja että sisällön rakentamisessa nojaat sellaisiin tietolähteisiin, jotka kestävät kriittistä tarkastelua.

Näin rakennat verkkokurssillesi uskottavuutta ja luotettavuutta, mikä helpottaa ostopäätöksen tekemistä.