Muista verkkokurssisi tarkoitus niin tuotannossa kuin markkinoinnissakin

Moni on jo ymmärtänyt verkkokurssien tekemisen hyödyt. Verkkokurssit ovat passiivista tuloa ja ne skaalautuvat miltei loputtomasti. Verkkokurssi on oppilaan kannalta joustava ja kätevä: se kulkeutuu minne vain ja sen avulla voi opiskella milloin vain. Verkkokurssi on suhteellisen kustannustehokas tuottaa ja siitä hyötyy moni. Siis nerokas idea!

Toisinaan verkkokurssien tekijät lankeavat kuitenkin kuoppaan, jossa verkkokurssi nähdään itseisarvona eikä välineenä jonkin suuremman arvon tuottamiseen. Verkkokurssista tulee itse tarkoitus, mikä näkyy niin verkkokurssin sisällössä kuin markkinoinnissakin.

Siksi olisi hyvä pysähtyä joka vaiheessa miettimään, miksi tämä verkkokurssi on olemassa.

Idea – kenen kipuun ja tarpeeseen verkkokurssi tehdään

Mikä on se ongelma, jonka tällä verkkokurssilla voi ratkaista? Tarvitseeko oppilas uutta tietoa toteuttaakseen jonkin asian. Tarvitseeko oppilas oivalluksen, päästäkseen eteenpäin jumissa olevasta tilanteesta? Tarvitseeko oppilaan oppia uusi taito, voidakseen tehdä työnsä paremmin?

Mitä suurempi tarve potentiaalisella verkkokurssin ostajalla on, sitä helpompi verkkokurssia on markkinoida ja sitä suuremmat vaikutukset sillä on ihmisten elämään.

Siis mieti:

  • Mitä tietoa ostajalta puuttuu, mitä hän ei osaa
  • Mitä hän haluaa tai mistä hän haluaa eroon
  • Mitä hän haluaa saavuttaa tai osata – ja miksi!

Toteutus – miten ongelma saadaan ratkaistuksi verkkokurssin muodossa

Kun verkkokurssin ostajan tarve on selvillä, seuraavaksi on mietittävä, miksi hän hankkisi juuri verkkokurssin. Mikä verkkokurssissa on sellaista, että se on järkevämpi, kuin:

  • Ostaa kirja
  • Osallistua luokkamuotoiselle kurssille
  • Hankkia mentori, valmentaja tai psykologi
  • Katsoa 100 YouTube-videota aiheesta

Eli kun luot verkkokurssia, mieti miksi juuri verkkokurssi on hyvä formaatti. Sisällytätkö kurssiin erilaisia oppimismuotoja: ääntä, kuvaa, videoita, tekstiä? Onko sisältö palasteltu järkevään formaattiin, loogiseksi ketjuksi ja sopiviksi paloiksi? Onko nopeampi sisäistää kuin kirja vai sisältääkö enemmän asiaa, kuin kirja?

Markkinointi – yhdistä oppijan tarve verkkokurssin erinomaisuuteen

Kun edelliset kaksi vaihetta on tehty huolella, on verkkokurssin markkinointi silkkaa iloa. Verkkokurssi on rakennettu ratkaisemaan oppijan ongelma tai tarve tai tuomaan jotain sellaista, mitä hän todella haluaa. Lisäksi verkkokurssiformaatti on helppo perustella, koska verkkokurssin sisällössä on jo huomioitu oppijan tarpeet.

Ostajaa ei varsinaisesti kiinnosta se, että tässä myydään nyt verkkokurssia. Ostajaa kiinnostaa, mitä hän saa, kun verkkokurssi on käyty. Usein verkkokurssit jäävät kesken, joten on tärkeää muistuttaa pitkin matkaa, mikä palkinto lopussa odottaa.

Verkkokurssilla voi parhaimmillaan tehdä monen ihmisen elämästä parempaa. Minkä ongelman sinun seuraava verkkokurssisi ratkaisee?